معرفی نژادهای طوطی عروس هلندی – کاکاتیل

Cockatiel

طوطی کوکاتیل(عروس هلندی) به طور طبیعی و وحشی در زیستگاه اصلی خود قاره استرالیا تنها به رنگ خاکستری با زمینه های سفید بر روی بالها می باشد ، ولی بعدها در اسارت توسط پرورش دهندگان با اصلاح نژاد ، تکثیر و پرورش انتخابی موجب پیدایش انواع جهش رنگی گوناگون گردید به طوری که امروزه انواع مختلف رنگ و نژاد عروس هلندی موجود است.

اولین جهش رنگی در عروسهای هلندی رنگ ابلق بوده که به سال ۱۹۲۰ میلادی به کشور ایالات متحده آمریکا باز می گردد. در این مقاله برخی از محبوبترین و شناخته شده ترین رنگها و نژادهای عروس هلندی معرفی می گردد.

 

 

۱٫ نژاد خاکستری(Grey) :

رنگ اصلی و رایج ترین گونه می باشد. در این نژاد رنگ بدن خاکستری با زمینه سفید در بالها است کاکل به رنگ بدن و ممکن است به رنگ زرد و واجد لکه نارنجی رنگ بر روی دو طرف گونه است. ماده ها با سری به رنگ مایل به خاکستری و واجد خطوط راه راه به رنگ زرد زیر دم می باشند ، که البته بعد از اولین پریزی کامل و در سن ۱/۵ سالگی قابل مشاهده است و در نرها سر به رنگ زرد می باشد.

در این نژاد به علت تفاوت ظاهری بین دو جنس نر و ماده تعیین جنسیت بعد از اولین پریزی در سال دوم به علت ثابت شدن رنگ اصلی پرها بسیار آسان است.

 


عروس هلندی خاکستری

 

 

۲٫ نژاد ابلق(Pied)

اولین جهش رنگی در عروس هلندی در سال ۱۹۲۰ میلادی در آمریکا رنگ ابلق بود ، در این گونه ۷۰ درصد از رنگ کل بدن به رنگ زرد است و ۳۰ درصد باقی مانده ، بالها به رنگ خاکستری است. در این نژاد تعیین جنسیت به علت عدم وجود تفاوت ظاهری بین دو جنس کار دشواری است.

 

 

 

۳٫صدفی:

در این نژاد پرهای بدن به رنگ خاکستری روشن بر روی زمینه سفید است و دارای سر زرد و گونه های نارنجی می باشد.

 


 

 

۴٫ گلباقالی (pearl):

در این نژاد پرهای بدن به رنگ خاکستری روشن بر روی زمینه زرد است و دارای سر زرد و گونه های نارنجی می باشد.

 

 

۵٫ دارچینی (Cinnamon):

در گونه دارچینی(سیانمون) رنگ پرهای بدن بسیار روشن و اغلب به رنگ قهوه ای روشن می باشد. سر به رنگ مایل به زرد و گونه ها به رنگ نارنجی می باشد.

 

 

 

۶٫نژاد نقره ای(Silver):

نژاد عروس هلندی نقره ای بسیار شبیه به نژاد خاکستری است به جزء اینکه بدن به رنگ سفید می باشد. ماده ها در این نژاد دارای گونه های کدر تری هستند.

 


 

 

۷٫زرد کمرنگ:

این نژاد از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به نژاد صدفی دارد با این تفاوت که پرنده از خود صدایی تولید نمی کند.

 

 

۸٫نژاد لوتینو(Lutino):

در نژاد لوتیون رنگ کل بدن زرد بوده و سر به رنگ زرد تیره تر نسبت به کل بدن می باشد. از نشانه های عروس هلندی لوتینوی اصیل تیره تر بودن رنگ پرهای سر نسبت به پرهای بدن می باشد در این نژاد رنگ کل بدن می تواند زرد مایل به سفید و یا سفید به نظر آید. این نوع عروس هلندی ها واجد گونه لوپی نارنجی رنگ می باشند. در برخی از عروس هلندی های لوتینو امکان دارد در نواحی پشت سر فاقد پر و تاس باشند.

تعیین جنسیت در نژاد لوتیون به علت عدم تفاوت ظاهری بین دوجنس بسیار دشوار است. تعیین جنسیت قطعی در این گونه از راه تست دی ان ای و یا آزمایش خون امکان پذیر است.

 

عروس هلندی لوتینو-لوتیون

 

 

۹٫وایت فیس (Whiteface):

نژاد عروس هلندی وایت فیس یا صورت سفید از لحاظ رنگ آمیزی پرها بسیار شبیه نژاد خاکستری است با این تفاوت که در نژاد صورت سفید فاقد گونه های لوپی نارنجی رنگ می باشد. در نرهای صورت سفید سر به رنگ سفید است و در ماده ها به رنگ خاکستری و رنگ بدن می باشد.

در گونه صورت سفید معمولی(خاکستری) تعیین جنسیت به لحاظ تفاوت ظاهری بین دو جنس نر و ماده آسان است.

نژاد وایت فیس(صورت سفید) خود شامل زیر گونه هایی می شود

 

عروس هلندی وایت فیس-معمولی

 

 

*وایت فیس مرواردی (Whiteface pearl):

عروس هلندی صورت سفید مرواریدی واجد پرهای خاکستری بر روی زمینه سفید است در این نژاد نرها از سن شش ماهگی رنگ مرواریدی خود را از دست میدهند و و همانند وایت فیس معمولی خواهند شد و تنها ماده ها رنگ مرواریدی خود را بعد از شش ماهگی و در سن بلوغ حفظ خواهند کرد از این رو گفته می شود تقریباً تمامی وایت فیس های مرواریدی ماده هستند ، تقریباً(۹۶%) ماده هستند

 

 

* وایت فیس ابلق (Whitefacepied):

در نژاد صورت سفید ابلق شامل ترکیبی از رنگ خاکستری و سفید در نواحی مختلف بدن است و بیشتر نواحی به رنگ سفید است. در این گونه تعیین جنسیت به دشواری و به صورت قطعی با آزمایشDNA امکان پذیر است.

 

 

همچنین بر اسر تکثیر و آمیزش وایت فیس ها با دیگر رنگها و یا با یکدیگر موجب پیدایش انواع دیگر وایت فیس شده است که از جمله می توان به وایت فیس دارچینی ، وایت فیس ابلق مرواریدی ، وایت فیس ابلق دارچینی و… اشاره کرد.

 

 

۱۰٫آلبینو (Albino):

در واقع رنگ آلبینو در برخی از حیوانات و پرندگان به سبب جهش رنگی اتفاق می افتد و نمی توان نژاد مستقلی آن را طلقی کرد ، رنگ آلبینو در عروس هلندی بسیار پرطرفدار و کمیاب است. در واقع عروس هلندی آلبینو خالص به عروس هلندی اطلاق می شود که حداعقل والدین دو نسل قبل از آن آلبینو بوده باشند. از خصوصیات آلبینوی اصیل می توان به رنگ سفید یکدست بدن بدون حتی یک لک و رنگ دیگر و چشمانی به رنگ قرمز و پاهای صورتی رنگ می باشد ، در صورتی که چشم قرمز نباشد و به رنگ دیگری باشد ، آلبینو محسوب نمی شود.

همچنین از ترکیب و تکثیر از برخی از نژادهای عروس هلندی می توان به رنگ آلبینو رسید ، با تکثیر وایت فیس اصیل با لوتینوی اصیل با درصد زیادی می توان به رنگ آلبینو دست یافت.

عروس هلندی آلبینو(Albino)

 

 



منبع بعضی مطالب:

ویکی پدیای انگلیسی.